måndag 23 april 2012

Lättlurade redan då...




Annons ur Husmodern 1927
Ur min samling med gamla förpackningar valde jag dessa två att fotografera ensamma. Resten av den samlingen går att se på sidan
VÅRA SAMLINGAR .
Folk var lika lättlurade på den tiden!!!
Den blå flaskan innehöll på sin tid Doktor Hectors Sirol Hårvatten. Det var bra mot håravfall och motverkade mjällbildning och grått hår, befordrade hårväxten. Den kostade enligt prislappen 5:69. Det måste ha varit en hel massa pengar på den tiden.
Jag hittade flaskan i grunden på ett gammalt hus  byggt 1900 i Medelpad.

Sirolfabrikens ägare ser riktigt välkammad ut.
Kanske har han använt hårvattnet.

















Den andra flaskan har innehållit Idun Hår Renovator från Henrikssons Tekniska Fabrik i Örebro.
Dunderkur för håret det med.... På den fina etiketten står:
"Detta medel befriar fullkomligt från mjell, klåda, bortager sårnader, befordrar hårväxten, gör håret mjukt och glänsande. Genom sina kylande egenskaper aflägsnar den hetta och hufvudvärk, särskilt reumatisk sådan. "

Det finns lite kvar på botten i flaskan. Kanske jag ska prova om jag får ont i huvudet.



1 kommentar: